داروهای شیمیایی کم کننده سرعت ریزش مو

قرصی برای جلوگیری از ریزش مو

برای خنثی شدن اثر نازک شوندگی موها فیناستراید داروی موثری است. این دارو روی ۸۰ درصد مردان موثر است و با نام تجاری PROPESIA شناخته میشود. این دارو با کاهش سطح هورمونی DHT (یکی از مشتقات هورمون تستسترون و عامل چروکیده شدن و از بین رفتن فولیکولهای مو) ریزش مو را تا حد زیادی کنترل خواهد کرد. قرص ۱ میلیگرمی آن تاثیر کافی در جلوگیری از ریزش مو را دارد.

داروهای شیمیایی  کم کننده سرعت ریزش مو

فیناستراید ریزش مو را تا ۸۸ درصد کاهش داده و باعث افزایش ۶۶ درصدی رویش مجدد موها میشود. این دارو باید هر روز مصرف شود و برای تهیه آن نسخه پزشک لازم است. برای دیدن نتایج فیناستراید باید کمی صبور بود چون رویش مجددی که قابل رویت باشد گاهی تا ۶ ماه  طول میکشد.

در آزمایشات بالینی انجام شده ۳ درصد از مردان دچار عوارضی همچون کاهش تمایل جنسی پیدا میکنند که ممکن است بعد از قطع مصرف هم گاهی باقی بماند. استفاده از این دارو در زنان دوره باروری ممنوع است و حتی بهتر است زن باردار از لمس دارو نیز پرهیز کند چون احتمال تاثیر روی جنین و ایجاد نقایص جنینی وجود دارد.

یک روش  مالشی

استفاده روزانه از قرص خوراکی برای برخی راحت نیست ماینوکسیدیل با نام تجاری Rogain دارویی بصورت محلول یا فوم است که به پوست سر پاشیده یا مالش داده میشود. دوز ۵ درصد از این محصول برای مردان تاثیر بیشتری دارد.  برای زنان از غلظت ۲درصد این محلول استفاده میشود. در مطالعات اثبات شده تایید گردیده که این دارو میتواند به رشد موها کمک کرده و در نگهداری موهای در حال ریزش نیز کمک کند.

داروهای شیمیایی  کم کننده سرعت ریزش مو

هرچه استفاده از ماینوکسیدیل زودتر شروع شود تاثیر بهتری دارد . تهیه آن نیازی به نسخه پزشک نداشته و باید حداقل ۴ ماه از آن استفاده شود که تاثیر آن قابل مشاهده باشد.

گرچه ممکن است با استفاده از فیناستراید تاثیر بیشتری از ماینوکسیدیل دیده شود اما عوارض کمتر آن نسبت به فیناستراید و همچنین بدون عارضه بودن برای خانمها استفاده از آن را شایع تر کرده است.

برای بهترین نتیجه باید دوبار در شبانه روز از ماینوکسیدل استفاده نمود.  ماینوکسیدیل را روی کف سر ریخته ماساژ دهید تا خشک شود. عوارض آن تحریک کف سر و کدر شدن موهاست.

برای مطالعه مطلب کامل بر روی ریزش مو کلیک کنید.

چه عواملی بر سرعت رشد موها تاثیر دارند

چقدر طول میکشد بعد از شیمی درمانی موها مجددا رشد کنند؟

داروهای شیمی درمانی با توجه به ماهیتشان روی رشد موها تاثیر گذاشته ممکن است موجب ریزش مو هم بشوند اما پس از اتمام دوره شیمی درمانی موها دوباره رشد کرده و بعد از دو تا سه هفته رویش مو را شاهد خواهیم بود. ممکن است در اوایل رشد مجدد کم پشتی و نازکی و شاید تغییر رنگ موها را ببینیم که به تدریج موها به حالت قبلی برخواهند گشت.

چه عواملی بر سرعت رشد موها تاثیر دارند

تلوژن افولیوم چیست؟

تلوژن افلوویوم (Telogen effluvium) وقتی اتفاق می افتد که تعداد زیادی از فولیکول های مو در پوست سر همزمان وارد مرحله تلوژن (استراحت) چرخه رشد می شوند اما مرحله رشد بعدی شروع نمی شود. مو در سراسر پوست سر شروع به ریزش می کند اما موهای جدید رشد نمی کنند. این مشکل معمولاً توسط یک ناخوشی و استرس شدید مانند زایمان ، جراحی یا تب بالا  شروع یا گاهی بعد از  قطع کردن داروهایی مانند قرص های ضد بارداری ایجاد می شود. تلوژن افلوویوم معمولاً حدود  دو تا سه ماه پس از این مشکلات شروع می شود. موها ممکن است نازک به نظر برسند اما به احتمال زیاد طاسی کامل ایجاد نخواهد شد. همچنین الگوی ریزش مو شبیه الگوای شایع ریزش مو نیست.

چه عواملی بر سرعت رشد موها تاثیر دارند

شرایط کاملاً برگشت پذیر است. هنگامی که مشکل حل میشود (یا بیماری بهبود می یابد) ، موها ممکن است بعد از شش ماه رشد مجدد خود را شروع کنند. با این حال ، این نوع ریزش مو در بعضی از افراد ممکن است سالها ادامه داشته باشد.

بررسی کامل از نظر مشکلات روحی ، بیماریها، جراحی ها، مصرف دارو توسط پزشک کمک زیادی به تشخیص و درمان خواهد کرد.

برای رویش دوباره موها چه کنیم وچه چیزی روی رشد مجدد مو تأثیر می گذارد؟

اگر ریزش مو را تجربه کرده اید و در تلاش هستید موهای خود را به حالت قبل برگردانید ، باید بدانید بسیاری از عوامل می توانند بر سرعت رشد مو تأثیر بگذارند از جمله:

  • ژنتیک و سابقه ریزش مو در سایر افراد خانواده
  • تغییرات هورمونی

.باید دانست در خانمها چرخه طبیعی عادت ماهیانه نشانه خوبی جهت تایید سلامت هورمونی آنهاست و جلو افتادن یا عقب ماندن شروع عادت میتواند نشانه اختلال هورمونی باشد. همچنین وجود موهای زاید در صورت و سینه از این موارد است که اگر به همراه چاقی باشد میتواند شک وجود مشکلات هورمونی را تشدید کند .

  • کمبودهای تغذیه ای

به خصوص در کسانی که سو تغذیه داشته یا رژیم غذایی نامناسب جهت لاغری گرفته اند همچنین در گیاهخواران این مسله شایع است

  • داروها

خیلی از داروها مثل داروهای فشارخون بالا ، برخی آنتی بیوتیکها و در راس همه اینها داروهای شیمی درمانی میتوانند روی سرعت رشد تاثیر بگذارند. معروفترین داروها شامل پروپرانولول، متوپرولول، ایندومتاسین، لیتیم، کلوناپام، کاربامازپین، وارفارین، آلوپورینول، ایزوترتینوئین، لوودوپا، نئوتیگازون، ضدافسردگی های ۳ حلقه ای و داروهای ضدسرطان۶

  • استرس و اضطراب

هرگونه مشکلات عاطفی اضطرابی و احساسی میتواند تاخیر رشد موهای ما را سبب گردد

  • سایر بیماری ها یا شرایط

شما همیشه نمی توانید این عوامل را کنترل کنید. بهترین شرط شما این است که یک رژیم غذایی سالم و متعادل بخورید و آب زیادی بنوشید. از استرس پرهیز کنید و فعالیت و ورزش مناسبی داشته باشید

برای مطالعه مطلب کامل بر روی ریزش مو کلیک کنید.

برای موهای ریخته و کم پشت چه مدل مویی استفاده کنیم

مدل مو برای موهای کم پشت

نازک شدن مو و طاسی در نهایت درصد زیادی از مردان را تحت تأثیر قرار می دهد. در حالی که بسیاری تصمیم می گیرند با استفاده از روشهای درمانی ریزش مو مانند میانوکسیدیل یا فیناستراید ، با این مسأله مبارزه کنند برخی دیگر روشهایی برای  کنار آمدن با موهای نازک را پیدا کرده اند و سعی میکنند از نظر ظاهر هنوز هم بهترین به نظر برسند. چندین مدل مو برای موهای زائد مردانه وجود دارد. که تعدادی از آنها را برایتان ارایه کرده ایم:

۱- مدل موهای تیغ خورده

برای موهای ریخته و کم پشت چه مدل مویی استفاده کنیم

وقتی با موهای کم پشت خود مشکل جدی دارید ، مهم است که بدانید کی از آنها خداحافظی کنید و این کار را با سبک  و مد خاص انجام دهید. این مدل مو موجب صرفه جویی در همه دردسرها می شود!

ایده آل برای: صورت های بیضی و قلبی شکل

نحوه اصلاح واستایل: هر ۲-۳ روز یکبار سر خود را با تیغ کاملا بتراشید

۲- مدل  موهای تراش خورده

برای موهای ریخته و کم پشت چه مدل مویی استفاده کنیم

دومین مدل موی رایج برای موهای کم پشت که شما نمی خواهید آن را هر چند روز اصلاح کنید   ، مدل تراش خورده گرچه  کمی بی معنی به نظر می رسد اما در استایل شما تاثیر زیادی دارد.

ایده آل برای: صورت های بیضی و قلب.

نحوه اصلاح واستایل: هر هفته یا دو هفته  با یک ماشین اصلاح موهای خود را بتراشیدو استایل خود را حفظ کنید..

۳- مدل موی کوتاه و بلند

برای موهای ریخته و کم پشت چه مدل مویی استفاده کنیم

اگر موهای شما کمی عقب نشینی دارد و فقط با خط موهای  خود مشکل دارید ، می توانید به راحتی آن را با برخی موهای بلند تر و لایه لایه  بپوشانید.

ایده آل برای: صورت های گرد و مربع شکل.

نحوه اصلاح و استایل مو ها : موها را در طرفین کوتاه نگه دارید و موهای بالای سر خود را کمی بلندتر کنید. موهای خود را به طور طبیعی در پیشانی بلندتر گذاشته تا خط  رویش مو را بپوشاند اما هنوز هم آن ظاهر معمول را داشته باشد.

برای مطالعه مطلب کامل بر روی درمان ریزش مو کلیک کنید.

کلیات بافت شناسی و فیزیولوژی موها

ترکیبات شیمیایی مو چیست؟

ترکیب اصلی مو از پروتئینی به نام کراتین تشکیل شده که در سطح ناخن و لایه بیرونی پوست هم جزو مواد تشکیل دهنده اصلی است. این پروتئین  توسط ریشه مو (فولیکول) ساخته و به ساقه مو اضافه میشود .کراتین موجب استحکام موها شده و در بیماریهای سو تغذیه ای؛ موها نازک و ضعیف خواهند شد همچنین مواد معدنی و پروتئین های دیگری نیز در ساختمان مو وجود دارند که مقدار آنها در حد بسیار کمی است.

قطر طبیعی مو چقدراست؟

ضخامت موهای اصلی بین ۵دهم تا هشت دهم میلیمتر است البته موهای کرکی ضخامت بسیار کمتری از موهای نهایی (ترمینال) دارند. ضخیمترین موها در ناحیه تناسلی و نازکترینان در ناحیه پیشانی دیده میشوند.

توضیح: موها در دوران جنینی کرکی بوده به نام موهای ویلوس با لانگو نامیده میشوند اما بعد از تولد تعداد زیادی از این موهای کرکی دچار ریزش شده ولی این ریزش مو محدود و غیر مرضی محسوب میگردد . به تدریج موها از حالت کرکی به صورت موهای (بالغ) نهایی یا ترمینال در می آیند.

مو چگونه تغذیه میکند؟

تغذیه موها توسط عروق پوست میانی انجام میشود البته ذکر این نکته حایز اهمیت است که مویی که خارج از پوست قرار گرفته فاقد سلول و بافت زنده بوده و نیازی به تغذیه ندارد.

کلیات بافت شناسی و فیزیولوژی موها

مواد مورد نیاز برای تغدیه موها چیست؟

موادی که موجب رشد و نمو موها مشود شامل اسیدهای آمینه، پروتئین  ها، ویتامینهای گروه B بخصوص بیوتین ، ویتامین C  و ویتامینهای D  وA هستند همچنین مواد معدنی مانند مس ، روی، آهن و کلسیم نیز در تولید و رشد موها تاثیر زیادی دارند که این مواد را ریشه مو از طریق جریان خون بدست می آورد.

رنگدانه یا ملانین چیست؟

ماده ای که به موهای ما رنگ داده و ترکیبی است پروتئینی که از سلولهای رنگدانه ساز در فولیکول (ریشه مو) ساخته شده و به موهای ما اضافه میشود.بر حسب غلظت ملانین موها به رنگهای سفید، بلوند، قهوه ای، سیاه دیده میشوند. تنوع رنگی مو بر اساس نوع پخش بودن ملانین بین ساختار مو و یا تجمع آن در مناطق خاصی از مو بوده که حاصل آن بوجود آمدن تعداد بسیار زیادی رنگ موی طبیعی است.

نکته جالب اینکه رنگدانه ملانین حتی در موی افراد سالخورده که سفید شده است هم به مقدار اندکی وجود دارد و فقط در کسانی که از بدو تولد زال (آلبینیسم) به دنیا می آیند وجود ندارد و به همین علت هم حتی رنگ چشم این افراد بعلت نداشتن رنگدانه به رنگ قرمز ته چشمشان است.

کلیات بافت شناسی و فیزیولوژی موها

علت فر بودن یا صاف بودن موها چیست؟

وجود لایه کراتینی و شاخی شکل موها و میزان این شاخی بودن تا حدی باعث ایجاد موی فر یا صاف میشود اما نکته اصلی در فر بودن یا صاف بودن موها به عوامل دیگری مثل سطح مقطع و زاویه رشد موها ارتباط دارد. موهای فر سطح مقطع بیضی و موهای صاف سطح گرد و دایره ای دارند.

همچنین موهای لخت و صاف زاویه خروج از پوستشان کاملا قایمه است اما موهای فر و مجعد زاویه خروج کمتر از قایمه دارند. نکته مهم این است که همه این مشخصات را ژنهای ما ایجاد میکنند و این خصوصیت به ما به ارث میرسد.

برای مطالعه مطلب کامل بر روی ریزش مو کلیک کنید.

معجزه های خانگی برای درمان ریزش مو!

معجزه های خانگی برای درمان ریزش مومعجزه های خانگی برای درمان ریزش مو

راهکارهایی برای جلوگیری از ریزش مو

شامپو و حالت دهنده مو

درک نوع پوست و انتخاب شامپوی مناسب بسیار حائز اهمیت است و روی این بیماری تاثیر بسزایی دارد. همچنین یک حالت دهنده موی خوب می تواند تاثیر زیادی بر کیفیت مو بگذارد. بنابراین در انتخاب شامپو و حالت دهنده مو باید وسواس به خرج داد.

رژیم غذایی و ورزش

متعادل کردن رژیم خود با مواد معدنی بخصوص آهن و پروتئین، تاثیر مستقیم بر رشد و تقویت مو دارد. همچنین ورزش کردن و مراقبه نیز می تواند در این امر موثر باشد.

استفاده از انواع مواد آرایشی

صاف کردن و رنگ مو و استفاده از سشوارهای ضربه ای می تواند موجب آسیب رساندن به مو شود و بنابراین برای حفظ سلامت مو می بایست از انجام این کارها جلوگیری کرد. در صورت نیاز، باید از کمترین حد گرما استفاده کرد تا آسیب کمتری به مو برسد.

استفاده از روغن

روغن باعث بهبود گردش خون و تغذیه ریشه ها می شود. می توان هفته ای یک بار موی خود را با آن ماساژ داد

داروهای طبیعی برای درمان ریزش مو

 

ماسک تخم مرغ

تخم مرغ سرشار از گوگرد، گوگرد، سلنیوم، ید، روی و پروتئین است که در کنار هم به رشد مو کمک می کنند.

دستورالعمل تهیه ماسک

۱-یک عدد تخم مرغ را در یک ظرف جدا کنید و یک قاشق چایخوری روغن زیتون و عسل اضافه کنید.

۲-آن را کامل به هم بزنید تا خمیری به دست آید.

۳-بعد از ۲۰ دقیقه با شامپو بشویید.


معجزه های خانگی برای درمان ریزش مومعجزه های خانگی برای درمان ریزش مو

ریشه شیرین بیان

این گیاه از ریزش مو و آسیب بیشتر موها جلوگیری می کند و پوست سر را از خشکی و پوسته پوسته شدن دور کرده و تسکین می دهد.

برای تهیه آن، یک قاشق غذا خوری ریشه شیرین بیان و یک چهارم قاشق چایخوری زعفران به یک فنجان شیر اضافه کرده و از آن خمیری بدست آورید. آن را بر پوست سر و ساقه مو بمالید و بگذارید تا صبح بر مو بماند.

برای مطالعه مطلب کامل بر روی ریزش مو کلیک کنید.