علائم کمبود ویتامین B12: وضعیت موی شما نشانگر کمبود این ویتامین است

کمبود ویتامین B12 در مراحل اولیه علائمی دارد که در صورت عدم توجه و درمان ممکن است عوارض جدی در پی داشته باشد. توجه به علائم اولیه می تواند از ابتلا به عوارض سخت جلوگیری کند و موهای فرد از نو رشد کنند.

ویتامین B12 یکی از ویتامین های B است که برای عملکرد سالم بدن بسیار ضروری است. وجود این ویتامین برای تولید گلبول های قرمز، سلامت سیستم عصبی، جذب اسید فولیک و تجزیه و آزاد سازی انرژی غذا مفید است.

علائم کمبود ویتامین B12: وضعیت موی شما نشانگر کمبود این ویتامین است

کم خونی: اگر فردی کمبود ویتامین B12 داشته باشد، تعداد گلبول های قرمز خون در او پایین می آید و سلول های عصبی در معرض آسیب قرار می گیرند. در صورت عدم درمان، این آسیب منجر به عوارض قلبی می شود.

افراد ممکن است به دلایل متفاوتی دچار کمبود ویتامین B12 شوند که اولین آنها رژیم غذایی است.

بدن ویتامین B12 مورد نیاز خود را به راحتی از طریق غذاهای حیوانی به دست می آورد. بنابراین برخی از گیاه خواران ممکن است با فقر این ویتامین مواجه شوند.

برخی شرایط خاص پزشکی مانند کم خونی ممکن است بر جذب ویتامین B12 و علائم کمبود ویتامین B12 تأثیر مخرب داشته باشند.

ریزش مو و سفید شدن موها: به منظور پیشگیری از عوارض خطرناک کمبود ویتامین B12، توجه به علائم اولیه حائز اهمیت است.این علائم اولیه شامل ریزش موی فرد نیز می شود.

طبق مطالعات، سفید شدن موها ممکن است به دلیل کمبود ویتامین B12 باشد.

در سال ۲۰۱۶ در مجله بین المللی Trichology گزارشی چاپ شد. در این گزارش درباره عوامل موثر بر سفیدی موی جوانان زیر ۲۵ سال هندی توضیح داده شد.

در این گزارش آمده است که علائم کمبود ویتامین B12 در این افراد شایع است. علاوه بر این کمبود فریتین که موجب جذب آهن و کلسترول می شود نیز دیده شده است.

در سال ۲۰۱۵ گزارشی در مجله Development مبنی بر تحقیقات مختلفی در زمینه علائم کمبود ویتامین B12 و ارتباط آن با سفیدی مو چاپ شد.

این مقاله نشان داد که رنگدانه های مو تحت تاثیر کمبودهای تغذیه ای تغییر رنگ می دهند. در نتیجه می توان گفت رنگ مو با مصرف مکمل های ویتامین بر می گردد.

علائم کمبود ویتامین B12: وضعیت موی شما نشانگر کمبود این ویتامین است
علائم کمبود ویتامین B12: وضعیت موی شما نشانگر کمبود این ویتامین است
علائم کمبود ویتامین B12: وضعیت موی شما نشانگر کمبود این ویتامین است
برای مطالعه مطلب کامل بر روی ویتامین B12 کلیک کنید.

چگونه با مصرف امگا ۳ از ریزش مو جلوگیری کنیم؟

نمی دانید چگونه باید از ریزش موهای خود جلوگیری کنید؟ باید بدانید که تنها شما از این عذاب رنج نمی برید. ریزش مو در مردان و زنان کاملا شایع است. در مقاله پیش رو قصد داریم در رابطه با جلوگیری از ریزش مو با مصرف امگا ۳ توضیح دهیم.

در حقیقت ۲۰ درصد از مردان سفید پوست در سن ۲۰ سالگی دچار نوعی طاسی می شوند. این آمار برای زنان نیز بهتر نیست؛ زیرا ۸۰ درصد از آن ها به طور محسوس در سن ۶۰ سالگی دچار ریزش مو می شوند. این داده ها بر اساس نظرسنجی اخیر جامعه بین المللی جراحی ترمیم مو در ایالات متحده به دست آمده است.

همچنین این بررسی نشان می دهد که ۳۵ میلیون مرد آمریکای شمالی در سال ۲۰۱۳ دچار ریزش مو شدند. این آمار در زنان با تعداد ۲۱ میلیون نفر مقدار کمتری را نشان می دهد.

وراثت و ژنتیک مهم ترین عوامل موثر بر سلامت مو هستند. شما از عوامل ژنتیکی در امان نخواهید بود، اما نکات تغذیه ای خاصی وجود دارد که در صورت رعایت آن ها از ریزش موی خود جلوگیری خواهید کرد. همچنین به رشد سریع موهای خود نیز کمک می کنید. به عنوان مثال می توانید از ریزش مو با مصرف امگا ۳ جلوگیری کنید.


چگونه با مصرف امگا 3 از ریزش مو جلوگیری کنیم؟

چگونه از ریزش مو جلوگیری کنیم؛ مقابله با ریزش مو با مصرف امگا ۳

امگا ۳ از مکمل هایی است که در روغن ماهی یافت می شود. در واقع مکمل های روغن ماهی از منابع غذایی سرشار از امگا ۳ استخراج می شوند. این روغن ها دو اسید چرب قوی را به بدن می رسانند. این اسیدها شامل اسید دوکوزاهگزانوئیک (DHA) و اسید ایکوزاپنتانوئیک (EPA) هستند.

مطالعات بالینی نشان داده است که اسیدهای چرب موجود در امگا ۳ سلامت روان را تقویت می کنند. همچنین مهارت های ذهنی مانند تمرکز و حافظه را بهبود می بخشند. همچنین EPA و DHA به کاهش التهاب و کلسترول نوع بد نیز کمک می کنند. بنابراین خطر سکته مغزی و بیماری های قلبی را کاهش می دهند.

اما مزیت های اسیدهای چرب امگا ۳ تنها به این موارد محدود نمی شود. این اسیدها جهت تقویت موهای سالم بسیار مفید هستند. در واقع این اسیدها راهی جهت جلوگیری از ریزش مو با مصرف امگا ۳ محسوب می شوند.

محققان نتیجه مطالعات خود بر ۳۰ خانم در سن های بین ۳۸ تا ۶۷ سال را در Advances in Therapy منتشر کردند. این خانم ها از قبل با عارضه ریزش مو مواجه بودند. نتیجه تحقیقات نشان داد که امگا ۳ به طور قابل توجهی باعث کاهش ریزش مو در زنان می شود.

مطالعات بالینی دیگر نیز نشان داد که کمبود امگا ۳ موهایی کدر و خشک را به دنبال خواهد داشت. در نتیجه به مرور زمان منجر به شوره سر یا همان خارش پوست سر می شود. امگا ۳ به روان سازی فولیکول های مو کمک می کند. بنابراین خاصیت ارتجاعی و درخشندگی به موهای شما می دهد. از این رو جلوگیری از ریزش مو با مصرف امگا ۳ روشی نوین جهت مقابله با این عارضه به شمار می آید.

منابع طبیعی امگا ۳

خوشبختانه با خوردن مقدار کافی از امگا ۳ از مزایای تقویت کننده این ماده بهره مند خواهید شد. دو واحد ماهی چرب به تنهایی دوز هفتگی توصیه شده از EPA و DHA را تامین می کند. انتخاب های شما جهت مصرف امگا ۳ گسترده است؛ ماهی قزل آلا، هلیبوت، ساردین، گربه ماهی، ماهی تن و شاه ماهی.

سایر منابع غذایی امگا ۳ شامل موارد زیر می شود:

  • آجیل
  • بذر کتان
  • صدف
  • روغن کانولا
  • تخم مرغ

و اما ساده ترین راه جهت مصرف امگا ۳ استفاده از مکمل های روغن ماهی است. با مصرف این مواد غذایی میزان امگا ۳ مورد نیاز بدن خود را تامین کرده و به این ترتیب ریزش مو با مصرف امگا ۳ کاهش پیدا می کند.

برای مطالعه مطلب کامل بر روی ریزش مو کلیک کنید.

درمان ریزش مو: آیا مصرف بعضی داروها و مکمل ها ممکن است موثر باشد؟

ریزش مو معمولاً بیماری مهم و خاصی نیست اما ممکن است تأثیر زیادی بر روح و روان شما بگذارد. بنابراین در اکثر افراد، درمان آن در اولویت قرار دارد. اگر می خواهید به صورت طبیعی درمان شوید، مدارکی وجود دارد دال بر این که مصرف یک ویتامین خاص ممکن است به تحریک رشد مو کمک کند.

ریزش مو کاملاً طبیعی است. معمولا هر فرد روزانه بین ۵۰ تا ۱۰۰ تار موی خود را از دست می دهد. از دست دادن ناگهانی و سریع بسیاری از موها ممکن است بسیار ناراحت کننده و مسبب مشکلات فیزیولوژیکی باشد. امکان دارد ریزش مو موقتی باشد و موها دوباره رشد کنند یا دائمی و برای همیشه آن ها را از دست دهید.درمان ریزش مو: آیا مصرف بعضی داروها و مکمل ها ممکن است موثر باشد؟

ریزش موی دائمی موجب افسرده شدن فرد می شود ولی برخی داروها و مکمل های طبیعی نتایج امیدوار کننده ای را در درمان ریزش مو نشان داده اند.

ویتامین E

بعنوان مثال مصرف ویتامین E که در حفظ سلامت پوست، چشم و تقویت سیستم دفاعی بدن در برابر بیماری و عفونت بسیار موثر است، باعث بهبود و درمان ریزش مو می شود.

در یک مطالعه تحقیقاتی کوچک نقش ویتامین E در جلوگیری از ریزش موی ۳۸ نفر بررسی شد. این تحقیق نشان داد که ویتامین E در مقایسه با دارونماها باعث بهبود رشد موی داوطلبان می شود.

علاوه بر این ویتامین E ممکن است جریان خون را افزایش دهد که موجب درمان ریزش مو می شود. بعنوان مثال محققان در یک تحقیق دریافتند که دوز بالای ویتامین E در افراد مبتلا به دیابت نوع اول باعث افزایش جریان خون در چشم می شود. یک تحقیق دیگر نیز نشان داد که افزایش خون رسانی باعث رشد مو و افزایش فولیکول و اندازه مو در موش ها می شود.

سایر داروهای امیدوار کننده

Saw palmetto

یک مکمل گیاهی است که از میوه درختان کاج کوتوله آمریکایی ساخته می شود و امکان دارد موجب بهبود رشد مو شود.این ماده به حفظ سطح تستوسترون در آقایان کمک می کند. طبق بیانیه بخش سلامت هاروارد، کنترل سطح تستوسترون ممکن است در درمان ریزش مو نقش داشته باشد. یک تحقیق نشان داد که ریزش موی حدود ۶۰ درصد از کسانی که از Saw palmetto استفاده کرده اند، بهبود یافته است.

درمان ریزش مو: آیا مصرف بعضی داروها و مکمل ها ممکن است موثر باشد؟

مقدار مصرف در این تحقیق ۲۰۰ میلی گرم در روز بود.

فیناستراید و ماینوکسیدیل

طبق گزارش سازمان بهداشت ملی (NHS) اگر به دنبال درمان هستید بدانید که فیناستراید و ماینوکسیدیل اصلی ترین داروهای های طاسی در مردان هستند. ماینوکسیدیل را برای درمان طاسی زنان نیز استفاده می کنند؛ اما زنان نباید از فیناستراید استفاده کنند. در تحقیقی مشخص شد اثرات سوء مصرف فیناستراید همچون کاهش میل جنسی، خشکی پوست، سردرد و آکنه خفیف در زنان دیده شده است.

طبق گزارشات NHS، سایر اشکالات مصرف این روش های درمانی عبارت هستند از:

  • روی تمام افراد تاثیر ندارد
  • فقط تا زمان مصرف کارایی دارند
  • ممکن است گران باشد
  • برای مطالعه مطلب کامل بر روی ریزش مو کلیک کنید.

رعایت موارد مهم قبل و بعد از میکرونیدلینگ

میکرونیدلینگ روشی با سابقه تاریخی برای جوان سازی و بهبود اسکارهای سطحی ناشی از آکنه های قدیمی به حساب می آید میکرونیدلینگ روشی است که با استفاده از یک دسته سوزن کوچک برای سوراخ کردن لایه سطحی پوست استفاده می شود. این فرایند برای جوانسازی پوست با تقویت تولید کلاژن انجام می شود ، که به نوبه خود باعث کاهش چین و چروک ، خطوط ریز و همچنین افزایش قوام و سفتی نسبی پوست می شود.

رعایت موارد مهم قبل و بعد از میکرونیدلینگ

طبق یک مطالعه در سال ۲۰۰۹ ، تقریباً ۱۰۰٪ از افراد شرکت کننده در میکرونیدلینگ ، تفاوت قابل ملاحظه ای و بهبود گسترده در ظاهر زخم های آکنه خود را بعد از درمان گزارش دادند.

قبل از انجام نیدلینگ نیاز است بیمار و پزشک مسایلی را رعایت نمایند که اعم آنها شامل موارد زیر است

بیمار باید شرح درست و کاملی از بیماریهای پوستی که ه آن مبتلاست به پزشک خود بگوید

هرپس (تبخال)فعال در منطقه کار (تا پایان دوره نیدلینگ ممنوع است و تا شش ماه نیاز به پروفیلاکسی هرپس دارد)

زونا در دوهفته اخیر.( بعد از زونا تا یک ماه نیدلینگ انجام نمیشود)

پسوریازیس همراه با اید مثبت (با توجه به احتمال ایجاد پسوریازیس در منطقه کاری نیدلینگ این عمل با رضایت بیمار مبنی بر آگاهی از این موضوع انجام شود)

لیکن پلان( میتواند همانند پسوریازیس واکنش اید مثبت ایجاد و موجب تشکیل پلاک ضایعه در محل گردد پس اخذ رضایت از بیمار لازم است)

بیماری های تاولی مثل پمفیگویید و پمفیگوس( انجام نیدلینگ ممنوع است)

همچنین مصرف داروهایی همچون

وارفارین در صورتی که بیمار به دلایل طبی نمیتواند وارفارین را قطع کند انجام نیدلینگ ممنوع است)

داروهای ضعیف کننده سیستم ایمنی ( انجام نیدلینگ با خطراتی همپون ریسک بالای التهاب و یا عفونت پس از نیدلینگ همراه است)

داروهای شیمی درمانی.( انجام نیدلینگ در طی مصرف داروهای شیمی درمانی ممنوع است)

ویتامین ایی (با توجه به احتمال افزایش خطر خونریزی یا ایجاد کبودی و هماتوم با وجود مصرف این دارو بهتر است ۷تا ۱۰ روز قبل از نیدلینگ این داروها قطع گردد)

اومگا ۳ (با توجه به احتمال افزایش خطر خونریزی یا ایجاد کبودی و هماتوم با وجود مصرف این دارو بهتر است ۷تا ۱۰ روز قبل از نیدلینگ این داروها قطع گردد)

کرمهای ویتامین آ( به احتمال ایجاد تغییر رنگ پوست در مصرف این دارو در حین انجام نیدلینگ سه تا پنج روز قبل قطع گردد)

راکوتان ( گرچه در مطالعات جدید این دارو خطری در پروسیجرهای پوستی به حساب نمی آید اما هنوز در برخی رفرانسها قطع این دارو را توصیه کرده یا انجام نیدلینگ را به بعد از اتمام این دارو موکول میکنند)

آسپرین (با توجه به احتمال افزایش خطر خونریزی یا ایجاد کبودی و هماتوم با وجود مصرف این دارو بهتر است ۷تا ۱۰ روز قبل از نیدلینگ این داروها قطع گردد)

همپنین از سه تا ۵ روز قبل از انجام نیدلینگ از مصرف لوازم آرایشی و کرمهای روشن کننده و لایه بردار خوداری شود

در حین عمل ابتدا با محلول شوینده مناسب صورت شسته و خشک شود . ضد عفونی با بتادین پیشنهاد نمیشود . الکل هم به میزان کم  قابل استفاده است.

اقدامات بعد از عمل

  • چند ساعت بعد از درمان یا قبل از زمان خواب صورت را بشویید.
  • از پاک کننده های ملایم مانند شامپو بچه استفاده کنید.
  • به آرامی صورت را با آب ولرم ماساژ دهید (دوش گرفتن می تواند توانایی راحت تر ماساژ صورت در هنگام شستشو در همان زمان را فراهم کند) و کلیه سرم و خون خشک شده را از بین ببرد.

با این کار ظاهر پوست بهبود می یابد و همچنین باعث جذب بهتر داروهای پزشکتان می شود.

  • تا ۱۲ ساعت بعد از نیدلینگ از کرم ضد آفتاب و یا آرایش استفاده نشود.
  • رعایت موارد مهم قبل و بعد از میکرونیدلینگ
  • ۷۲ ساعت بعد می توان از مواد آرایشی استفاده کرد ،
    • ۴۸ تا ۷۲ ساعت بعد از درمان ، بیمار می تواند به رژیم منظم مراقبت از پوست بازگردد. محصولات رتینول برای استفاده از نتایج بهینه پیشنهاد می شود.
    • استفاده از محلولهای حاوی الکل به مدت ۱۰-۱۴ روز ممنوع است
    • همچنین از قرار گرفتن در معرض آفتاب بیش از حد به مدت ۱۵روز خودداری کنید
    • شنا کردن و ورزش تا ۴۸ ساعت ممنوع است
    • بهتر است حداقل یک روز پس از نیدلینگ را در خانه بمانید تا با آلودگی های محیطی مواحه نشوید
    • قرمزی بعد از نیدلینگ تا سه روز طبیعی و در صورت رفع نشدن یا بوجود آمدن درد به همراه قرمزی نیاز است با پزشکتان تماس بگیرید
    • برای مطالعه مطلب کامل بر روی میکرونیدلینگ کلیک کنید.

    عوارض کاشت مو را بشناسید

    درست است که از کاشت مو به عنوان یک راه حل موثر و دائمی جهت رهایی از کم پشتی و طاسی سر یاد می شود؛ اما این عمل نیز همانند سایر عمل های جراحی عوارضی دارد. به طوری که باید پیش از اقدام به انجام آن، نسبت به عوارض کاشت مو آگاهی کافی داشته باشید. گفته می شود که عمل کاشت مو ایمن است با این حال تجربه درد، خارش، سوزش و التهاب ممکن است که چند روز تا چند ماه شخص را دچار مشکل کند.

    در این نوشته قرار است که نگاه دقیق و کاملی نسبت به عوارض کاشت مو داشته باشیم. بطوری که مطالعه این مقاله به اشخاصی که قصد انجام این عمل را دارند، کمک خواهدکرد.

    عوارض کاشت مو را بشناسید

    عوارض کاشت مو به چند دسته تقسیم می شود؟

    به طور معمول عوارض کاشت مو بسیار کم است. به طوری که پس از گذشت مدت کوتاهی برطرف می شوند. با این حال گاهی نیز اتفاقاتی می افتند که ماندگار هستند. به همین جهت در این قسمت عوارض کاشت مو را به دو دسته کلی عوارض کوتاه مدت و بلند مدت تقسیم می کنیم.

    کوتاه مدت

    این دسته از عوارض با اینکه ناراحت کننده هستند اما بسرعت و با انجام درمان های مختصر و کوتاه مدت یا حتی بدون انجام درمان خاص و با گذشت زمان به طور کامل برطرف می شوند. خوشبختانه اغلب افراد نیز چند نمونه خفیف از همین موارد را احساس خواهندکرد.

    . خون ریزی و تورم پوست سر

    این مورد یکی از شایع ترین عوارض کاشت مو به شمار می رود و تقریبا اجتناب ناپذیر است. به این دلیل که حتی اگر شما به دلیل جلوگیری از خونریزی از روش FUE به جای FUT (که در آن نواری از بخش پشتی سر که دارای فولیکول های سالم و قابل رشد است برداشته می شود.) استفاده کنید، باز هم مقدار کمی خونریزی یا تورم را مشاهده می کنید.

    به طور معمول تورمی که پس از عمل جراحی ایجاد می شود؛ با گذشت زمان برطرف خواهد شد و مشکل نگران کننده ای نیست. میزان خونریزی نیز تا حد کمی قابل قبول است؛ اما اگر مقدار خونریزی زیاد باشد؛ احتمال دارد که اشتباهی در روند انجام عمل جراحی صورت گرفته باشد و بهتر است با جراح خود مشاوره کنید.

    عوارض کاشت مو را بشناسید

    . خارش

    پس از انجام هر عمل جراحی که در بدن انجام می گیرد؛ پوست و جای زخم شروع به بهبود و ترمیم خود می کند. این عمل به طور معمول با خارش پوست همراه خواهد بود. مسئله مهم در هنگام مواجهه با احساس خارش این است که نباید جای زخم را بخارانید. به این دلیل که این کار ممکن است که موجب جابه جایی فولیکول هایی که به تازگی کاشته شده اند، شود. در ضمن حین خاراندن احتمال دارد که میکروب به زخم وارد شود و عفونت ایجاد کند.

    درصورتی که خارش تا مدت های طولانی پس از انجام کاشت ادامه پیدا کند؛ ممکن است که به دلیل شامپویی باشد که از آن استفاده می کنید. بنابراین با پزشک خود در این خصوص مشورت کنید و او را در جریان بگذارید.

    · عفونت

    عفونت و تورم ناشی از عفونت نیز از جمله عوارض کاشت مو از نوع کوتاه مدت است. این مشکل با یک کرم یا ژل آنتی بیوتیک ملایم برطرف خواهدشد. با این حال اگر با این درمان ها وضعیت عفونت بهبود پیدا نکرد؛ توصیه می شود که با پزشک خود جهت انجام درمان های جدی تر مشورت کنید.

    · ریزش شوک

    منظور از ریزش شوک، پدیده ای است که در آن موهای کاشت شده به شکل ناگهانی شروع به ریزش می کنند. البته این حالت تنها پس از گذشت مدت کوتاهی از کاشت مو اتفاق می افتد. با این وجود بیماران نباید نگران این نوع از عوارض کاشت مو باشند. در حقیقت، بعد از چند ماه پس از ریزش شوک، به این دلیل که فولیکول های مو هنوز داخل پوست سر هستند؛ رویش مو شروع خواهدشد.

    برای مطالعه مطلب کامل بر روی عوارض کاشت مو کلیک کنید.