عارضه ریزش مو در زنان و مردان

عارضه ریزش مو در زنان و مردان

از این گشته، زمانی که به بررسی داروهای تجویزی ریزش مو می پردازیم ،با شماری از دارو ها مواجه می شویم. داروهایی از قبیل ماینوکسیدیل  و فیناستراید از جمله داروهایی هستند که عموما از از سوی پزشک برای درمان ریزش موی فرد تجویز می شوند.

اما مانند درمان های دیگر، باید گفت بهترین راه کار در درمان ریزش مو نیز، پیشگیری از بروز این عارضه است. به این ترتیب استفاده از یک برنامه منظم برای بهداشت و مراقبت از موها می تواند سلامت مو ها را تا حد زیادی تضمین کند. شامپوهای مناسبی که حاوی مواد مغذی مورد نیاز موها هستند  می تواند از میزان ریزش موها بکاهند.

پزشک در هنگام بررسی علل ریزش مو می تواند افراد را برای انجام آزمایشات متفاوتی راهنمایی کند. به عنوان مثال، آزمایش خون، آزمایش شمارش تعداد سلول های خونی (CBC)، تعیین سطح آهن خون،  تعیین میزان ویتامین B بدن، آزمایش تیروئید و نمونه برداری از پوست کف سر، از جمله آزمایش هایی هستند که از سی پزشک برای شناسایی عوامل ریزش مو در نظر گرفته می شوند.

چه دلایل و عواملی مخربی به ریزش مو می انجامند؟

از آنجایی که دلایل ریزش مو بسیار متنوع است می توان گفت یافتن دلیل قطعی ریزش مو کار چندان ساده ای نیست. در این مقاله به بررسی، رایج ترین دلایل ریزش مو در افراد مختلف می پردازیم. این دلایل در افرادی که تجربه زخم روی پوست سر خود را نداشته اند مشاهده شده است. اصطلاح علمی این نوع طاسی آلوپسی (َAlopecia) است.

اما در بسیاری از موارد علت ریزش مو در فرد، فقدان مواد غذایی ویتامین ها یا مواد معدنی نیست. بلکه خصوصیات ژنتیکی فرد منجر به برخورداری از  تار های ظریف مو شده باشد. از طرفی افزایش سن نیز می تواند به صورت طبیعی موجب کاهش موهای سر فرد شود. بسیاری از زنان و مردان با افزایش سن خود شاهد نازک شدن تار های موی سر خود هستند. پستی ها و بلندی های زندگی، بیماری ها، ضربه ها و هیجانات احساسی، دردهای طولانی، فقدان پروتئین در رژیم غذایی و همینطور تغییرات هورمونی ناشی از بارداری، بلوغ و یائسگی، همه و همه می توانند تاثیراتی بر ریزش موهای فرد داشته باشند.

علاوه بر موارد ذکر شده، برخی از موقعیت های جسمانی، از قبیل بیماری تیروئید، کم خونی ناشی از فقر آهن، سیفلیس ثانویه نیز می توانند منجر به ریزش موهای فرد شوند. البته انجام آزمایشات تیروئید و سنجش میزان سلول های خون در مورد افرادی که دچار ریزش موی طبیعی شده اند، همواره تجویز می شود ، چرا که دلایلی که به سادگی درمان می شوند را باید سریعا تحت درمان قرار داد.

جهت درمان ریزش مو باید به چه پزشکانی مراجعه کنیم؟

پزشک خانواده، متخصص طب داخلی و پزشک زنان می توانند معاینه های اولیه را به بهترین شکل ممکن به عمل آوردند. اما متخصصان پوست و مو، پزشکانی هستند که در زمینه رفع مشکلات مو، پوست ناخن ها مهارت و تبهر بالایی دارند. این پزشکان می توانند تشخیص های کامل تری ارائه دهند. به علاوه روش های درمانی پیشنهادی این پزشکان به مراتب تخصصی تر است. چرا که این پزشکان ممکن است برای تشخیص علت ریزش موی فرد نیاز به نمونه برداری از پوست سر داشته باشند.

این نکته را به خاطر داشته باشید، اگرچه ریزش مو به عنوان یکی از عوارض جانبی مصرف بسیار از داروها معرفی می شوند ، بسیاری از داروها نیز منجر به ریزش موهای فرد نمی شوند. اما درمان هایی مانند شیمی درمانی و یا اشعه درمانی می تواند موجب ریزش شدیدی موهای فرد شود. برخی از دارو های که سیستم ایمنی بدن را هدف قرار می دهند می تواند به شدت بر میزان ریزش مو های فرد بیفزایند. در ادامه استفاده از داروهایی که سیستم ایمنی فرد را تقویت می کند میزان رشد موهای فرد را به روند طبیعی باز می گرداند. به عبارت دیگر ریزش موی ناشی از درمان شیمی درمانی پس از ۶ تا ۱۲ ماه به طور کامل برطرف می شود.

پزشکان چگونه دلایل ریزش مو را دسته بندی می کنند؟

طبقه بندی های متفاوتی برای دسته بندی ریزش مو وجود دارد. اما پیش از ارائه نظر، فرد باید تحت معاینات دقیق قرار بگیرد. این معاینات و بررسی ها مشخص می کنند که آیا ریزش مو به دلیل مشکلات و بیماری های جسمانی روی داده است یا فولیکول های موی فرد از بین رفته اند.در صورتی که پوست سر فرد کاملا طبیعی باشد و فولیکول های خالی از مو رویت شد، این نوع فقدان مو را ریزش مو بدون برجای گذاشتن اثر رخم می نامند.

از سوی دیگر، آلوپسی سیکاتریسیل یا آلوپسی با اسکار تمامی فولیکول های مو را برای همیشه از میان میبرد. در صورت آسیب دیدن بدنه مو بر اثر استفاد از مواد شیمیایی  یا وارد آمدن آسیب های فیزیکی نیز ممکن است ریزش مو در فرد مشاهده شود. این آسیب ها منجر به بروز شکست هایی در مو می شود که به تدریج ریزش مو های فرد را در پی خواهد داشت.

در برخی از موارد، نمونه برداری از پوست سر ضرورت پیدا می کند. پزشک در این موارد یک تار مو را از ریشه خارج می کند تا بدنه مو را به دقت مورد بررسی قرار دهد.به این ترتیب پزشک به دلایل بروز چنین شکست های موجود در مو پی برده و علت ریزش موی فرد را شناسایی می کند.

برای مطالعه مطلب کامل بر روی ریزش مو کلیک کنید.

شامپو

شامپو

کلمه شامپو از ریشه زبان سانسکریت در هندی به معنای مالیدن، فشار دادن، ماساژ دادن می آید و در سال ۱۷۶۲ وارد زبان انگلیسی شده است. پوست کف سر و موها توسط ماده ای به نام سبوم که از ریشه های مو ترشح می شوند چرب و براق می شوند. این ماده چرب علاوه بر اینکه باعث درخشندگی و جلای موها میشود بعلت چربی خود جاذب گرد و غبار و کثیفی نیز می باشد. فلسفه وجودی شامپو برداشتن این کثیفی و چربی هاست طوریکه بیش از اندازه پوست سر و مو خشک نشوند.

شامپو

یک شامپوی خوب باید بتواند تمام سطوح موهای موجود بر روی سر را که مساحتی حدود ۵۰ الی ۹۰ برابر کل پوست سر را دارند به خوبی تمیز نماید و چربی و کثیفی ها را برطرف نماید اما در حدی که میزان سبوم پوست سر در حد نرمال باقی بماند. این مساله وظیفه ماده ای به نام سورفاکتانت است که در کلیه شامپوها وجود دارد. این ماده از دو قطب تشکیل شده است یکی قطب آب دوست یا هیدروفیل و دیگری قطب چربی دوست یا لیپوفیل. این خاصیت باعث میشود که کثیفی های موجود در سر و موها به قطب چربی دوست متصل شوند و همراه با قطب آب دوست که به آب متصل شده شسته شده و از مو وسر کنده شوند.

برای مطالعه مطلب کامل بر روی ریزش مو کلیک کنید.

ده گیاه برتر برای تقویت و رشد مو

ده گیاه برتر برای تقویت و رشد مو

گیاه جینگکو بیلوبا

این گیاه را به عنوان عاملی مفید در جهت بهبود جریان خون و همچنین محرک گردش خون می شناسند. در نتیجه این گیاه با خاصیتی که دارد می تواند منجر به افزایش گردش خون مورد نیاز فولیکول های مو شده و از این طریق رشد موهای جدید را از ریشه تقویت و تحریک می کند. گرچه این گیاه را می توان به صورت موضعی نیز مورد استفاده قرار داد اما بیش تر مصرف آن به صورت دمنوش است چرا که ترکیبات قابل دریافت این گیاهان از طریق غذا نیز قابلیت جذب و دسترسی دارند. این گیاه را همچنین می توان به عنوان مکمل مصرف کرد و تاثیر آن موجب رویش مجدد موها می شود. این ماده همچنین می تواند به عنوان ترکیبی مفید برای افرادی محسوب شود که فولیکول های ضعیفی دارند. با استفاده از این ماده و تقویت فولیکول ها می توان به رشد موها کمک کرد.

رز ماری

رزماری اغلب به صورت روغن یا به تنهایی یا به صورت ترکیبی با روغن زیتون مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده طبیعی گیاهی با تقویت گردش خون به چرخه رشد مو کمک می کند. مزیت دیگر این ترکیب جلوگیری از رشد دائمی موهای خاکستری و سفید نیز هست. نکته دیگری که در خصوص این ترکیب می توان به آن اشاره کرد، رطوبت رسانی بالای آن است که می توان از این ویژگی برای رفع خشکی مو و پوسته پوسته شدن پوست سر استفاده کرد. همین امر به نوبه خود می تواند به عنوان عاملی در تقویت رشد موها در نظر گرفته شود.

نعناع فلفلی (peppermint)

نعناع فلفلی نیز ترکیب گیاهی دیگری است که با کمک به مشکلات پوسته سر به رشد موها کمک می کند. این ترکیب نه تنها پوست سر را مرطوب، نرم و آبرسانی می کند، بلکه همچنین فولیکول های مو را نیز برای رشد مجدد تحریک می کنند. این ترکیب گیاهی اغلب به صورت روغن استفاده شده و مستقیماً روی پوست سر مالیده می شود و در غالب ترکیبات متفاوت گیاهی ارائه می شود. در مواردی نیز مصرف آن به صورت دمنوش و چای می باشد. مطالعات آمار قابل قبولی را از تاثیر نعناع فلفلی روی رشد موها نشان می دهد.

آلوئه ورا

ژل حاصل از این ماده گیاهی اغلب اوقات به عنوان حالت دهنده مو مورد استفاده قرار می گیرد. این ژل می تواند تعادل pH سر را برقرار کرده تا از این طریق به رشد مو کمک کند. همچنین این ترکیب برای آبرسانی و رطوبت رسانی به پوست سر فوق العاده است.

گیاه دم اسبی

این ترکیب جز مواد کم تر شناخته شده در طیف محصولات طبیعی مو است که در واقع مصرف بسیار بالایی در محصولات تولیدی و مراقبتی برای رشد موها دارد. آن را به عنوان ترکیبی مفید برای بهبود استقامت مو در نظر می گیرند که دلیل آن هم وجود ماده سیلیس در آن است. این ترکیب را می توان به عنوان ماده ای مفید برای جلوگیری از شکنندگی موها در نظر گرفت که همین خاصیت می تواند به جلوگیری از ریزش مو کمک کند. این ترکیب را می توان یا به صورت مکمل یا مستقیماً از طریق مصرف ترکیباتی که از این ماده ساخته شده اند مصرف کرد.

اسطوخودوس

خاصیت اصلی این گیاه به شدت محبوب، خواص ضد باکتریایی آن است که پوست سر را از رشد و تجمع میکروب ها در امان نگه می دارد و به این طریق هر چیزی که مانع رشد موها می شود را حذف می کند. این گیاه از رشد هر گونه قارچ و انگلی در پوست سر جلوگیری می کند. معمولاً مصرف آن از طریق مالش روغن روی سطح مورد نظر است. البته به صورت چای نیز می تواند مصرف شود. علاوه بر این بسیاری از ترکیبات تولیدی مراقبتی مو نیز حاوی اسانس لاوندر هستند. تحقیقات نشان دهنده تاثیر مثبت استفاده از روغن اسطوخودوس در درمان ریزش مو بوده است.

برای مطالعه مطلب کامل بر روی ریزش مو کلیک کنید.

۱۰ نکته که به رشد مجدد موهای طبیعی می انجامد

10 نکته که به رشد مجدد موهای طبیعی می انجامد

۱ –  ماساژ

ماساژ دادن کف سر به روند رشد موها سرعت می بخشد. با استفاده از روغن های مو و ماسک های تقویت کننده، خواص و تاثیرات ناشی از ماساژ موها را دو چندان کنید. ماساژ کف سر، سرعت گردش خون را در ناحیه ریشه موها، افزایش می دهد. این عمل رشد موها را بهبود می بخشد.

علاوه بر این، ماساژ، ضخامت تارهای مو را نیز افزایش می دهد. هر روز زمان مشخصی را برای ماساژ دادن کف سر خود در نظر بگیرید. این کار علاوه بر بهبود روند رشد موهای سر، موجب کاهش استرس و اضطراب نیز می شود. باور عمومی بر آن است که اندکی کشیدن موها در حین ماساژ علاوه بر افزایش ضخامت تارهای مو، سرعت رشد موها را نیز افزایش می‌دهد.

۲ –  آلوئه ورا

مدت های درازی است که از گیاه آلوئه ورا به عنوان درمانی برای ریزش مو استفاده می شود. ژل آلوئه ورا، رطوبت کف سر را تامین می کند و نرمی و لطافت بالایی را به موها می بخشد. این گیاه از میزان شوره سر می کاهد و منافذ مو را به خوبی باز می کند. در بسیاری از موارد منافذ موجود در کف سر به واسطه روغن های طبیعی موجود در این ناحیه مسدود می شود.

به منظور بهره مندی از خواص و مزایای استفاده از این گیاه می توانید، چندین مرتبه در طول هفته از ژل آلوئه ورا استفاده کنید. علاوه بر این، استفاده از شامپو ها و نرم کننده های حاوی عصاره آلوئه ورا نیز می تواند، انتخاب خوبی باشد.

۳ – روغن نارگیل

این روغن دارای اسیدهای چرب بالایی است. چربی موجود در این روغن در منافذ مو نفوذ کرده و فقدان پروتئین مو را جبران می کند. با توجه به میزان چربی طبیعی موهای خود می توانید قبل یا بعد از شستشو از این روغن استفاده کنید.

در صورتی که از موهای چرب یا نسبتاً چربی برخوردار هستید می توانید، در طول شب از ماسک روغن نارگیل استفاده کنید. صبح پس از بیدار شدن موهای خود را بشویید. قبل از شستشو، روغن را به خوبی روی کف سر و در طول ساقه های مو ماساژ دهید.

در صورتی که موهای شما خشک است نیز می توانید روغن نارگیل را به مدت چند ساعت یا در طول شب روی سر خود باقی بگذارید. اما برای اطلاع از میزان اثربخشی روغن نارگیل بر روند رشد موها به تحقیقات و آزمایشات بیشتری نیاز است.

روی هم رفته می توان گفت، این روغن سلامتی و رشد مورا افزایش می دهد. علاوه بر این با استفاده از این روغن درخشندگی منحصر به فردی را به موهای خود می بخشید.

۴ – ویویسکال

این ماده یکی از تقویت کننده های طبیعی مو به شمار می رود. از این طریق رشد موهای افرادی که از تارهای نازکی برخوردار هستند به شدت بهبود پیدا می کند. این ماده حاوی مقادیر زیادی پروتئین دریایی است که با عنوان آمینو مارین شناخته می شود. ویویسکال از مواد معدنی، ویتامین ها و پودر کوسه ها و نرم تنان دریایی است.

محتویات ویویسکال، موجب تولید سلول های جدیدی می شوند و سلول های مویی موجود را نیز تقویت می کند. برای دستیابی به نتایج مورد نظر باید روزانه دو عدد از قرص های ویویسکال را مصرف کنید. مصرف این قرص ها را برای مدت شش ماه ادامه دهید تا به نتایج دلخواه دست پیدا کنید. ویویسکال در برخی از شامپوها و نرم کننده ها نیز موجود است.

۵ – روغن ماهی

مصرف اسیدهای چرب امگا، ساختار موها را از لایه های درونی ترمیم می کند. چرا که اسیدهای چرب موجود در روغن ماهی سرشار از مواد مغذی و پروتئین ها هستند. به همین دلیل مصرف آنتی اکسیدان ها به همراه مکمل های امگا ۳، حجم موهای فرد را افزایش می دهد.

ریزش موها بر اثر مصرف این مکمل ها کاهش پیدا می کند. این مکمل ها عملکرد سلول های مو را بهبود می بخشد و مقاومت موها را نیز افزایش می دهد. علاوه بر این سیستم ایمنی بدن با مصرف این مکمل ها تقویت می شود. این بدان معناست که با مصرف این مکمل های علاوه بر سلامت و رشد موها، سلامت عمومی بدن نیز افزایش پیدا می کند. جهت اطلاع از میزان مجاز مصرف به دستورات شرکت تولید کننده توجه کنید.

برای مطالعه مطلب کامل بر روی ریزش مو کلیک کنید.

تاثیر طب سنتی چینی در درمان ریزش مو

یین و یانگ در درمان ریزش مو

ریزش مو عارضه ای است که بسیاری از افراد در سراسر دنیا با آن مواجه هستند. از طرفی ریزش موها می تواند به علل مختلفی رخ دهد که از جمله آنها می توان به بیماری های جسمی مختلف اشاره کرد.

بسیاری از متخصصان در زمینه مو و ریزش آن بر این باورند که رشد مو ارتباط نزدیکی با سلامت خون دارد. منظور از سلامت خون این است که حجم و گردش خون به صورت استاندارد باشد. افراد غالبا به دلیل شرایط جسمی نامناسب مانند بیماری های طولانی، عمل های جراحی بزرگ یا شیمی درمانی، حجم زیادی از خون خود را از دست می دهند و به همین دلیل با ریزش مو مواجه می شوند.

طب سنتی چینی بر ایجاد تعادل و هماهنگی بدن از طریق بهبود گردش خون کمک کرده و سبب تعادل هورمون ها و انتقال خون به سر می شود. طب سنتی چینی ادعا می کند که می تواند ریزش مو را از طریق انجام اقدامات مختلفی درمان کند. در مقاله پیش رو قصد داریم تا در مورد علل ریزش مو صحبت کرده و انواع راهکارهای طب سنتی چینی در درمان ریزش مو را بیان کنیم.

علل ریزش مو براساس طب سنتی چینی

دانش  طب چینی حاکی از آن است که کبد خون را ذخیره می کند. از طرفی این طب بر این باور است که کبد، خون را در قسمت های بالایی و پایینی بدن به گردش درمی آورد. بنابراین این طب باور دارد که هنگامی که انسان تحت فشارهای روحی قرار می گیرد، به دنبال آن کبد نیز تحت فشار بوده و استرس فرد بر عملکرد کبد تاثیر می گذارد.

بنابراین هنگامی که کبد تحت فشار و استرس قرار می گیرد، اختلال در عملکرد آن سبب می شود که جریان خون به سمت سر کاهش یافته و در نتیجه عدم گردش خون در سر، ریزش مو یا خاکستری شدن موها اتفاق می افتد.

از طرفی طب سنتی چینی اذعان می کند که کلیه ها نیز بر رشد و نمو کلی بدن از جمله موها تاثیر می گذارند. این طب بیان می کند که اگر فردی از کلیه سالمی برخوردار باشد، موهایی براق، ضخیم و سالم خواهد داشت که با افزایش سن فرد، دیرتر به رنگ سفید یا خاکستری در می آید.

به طور کلی پزشکانی که در این زمینه مشغول به فعالیت هستند، رژیم غذایی را به افراد توصیه می کنند که سرشار از اسیدهای چرب ضروری، پروتئین ها و مواد معدنی باشد. از طرفی برخی از گیاهان چینی هستند که برای درمان عارضه ریزش موها مورد استفاده قرار می گیرند.

گیاهانی که در طب سنتی چینی در درمان ریزش مو مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از لویی، جینسینگ، ژان ماکون جن، دونگ کوایی، شو وو برخی گیاهان دارویی دیگر.

در ادامه برخی از این گیاهان را معرفی کرده و ویژگی آنها و تاثیر آن بر ریزش مو را توضیح خواهیم داد:

گیاهان چینی که برای جلوگیری از ریزش مو و رشد آن مورد استفاده قرار می گیرند.

Shou Wu

گیاه شو وو که با نام های Fo-Ti یا Polygala Vine نیز شناخته می شود، دارای نام گیاه شناسی Polygoni multiflora است. پزشکان  طب چینی معتقدند که این گیاه خاصیت ترمیمی برای کلیه و خون در گردش دارد.

این ماده به عنوان تونیک در طب سنتی چینی در درمان ریزش مو مورد استفاده قرار می گیرد و برای کاهش علائم پیری مو و خاکستری شدن آن کاربرد دارد. طبق تحقیقاتی که صورت گرفته است، تایید شده که این گیاه، باعث تحریک رشد مو، ترمیم و براق شدن آن می شود.

این گیاه به صورت های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد و در انواع چای، عصاره مایع، پودر، کپسول و شامپو وجود دارد.

 برای مطالعه مطلب کامل بر روی ریزش مو کلیک کنید.