فاکتور ایکس

به مواد و داروهایی که بصورت موثر ولی ناشناخته (حداقل از نظر مارکتینگ) در فرمولهای تجاری موادی مثل شامپوها، تونیک ها و محلولهای ضد ریزش مو اضافه شده و باعث تاثیر بیش از نرمال آن فرآورده میشوند ایکس فاکتور(همان فوت کوزه گری خودمان ) گفته می شود.

تعدادی از این ترکیبات را برای شما عزیزان بصورت مقاله آماده کرده ایم که با مطالعه آن به اسرار این مواد پی خواهید برد.

بیوتینیل تری پپتاید (Biotinyl tri-peptide)

* یک ترکیب حاوی بیوتین و ۳ اسید آمینه دیگر است. این ماده یک مشتق پروتئینی محسوب می شود که همچنین به نام Biotinyl-GHK  شناخته می شود.

اعتقاد براین است که تاثیرمثبت و محافظتی و جبرانی بر روی رشد و سلامت موها دارد. از آنجا که حاوی بیوتین است در جلوگیری از ریزش موها هم موثراست. محققان ادعا می کنند که Biotinyl-GHK توانایی افزایش پروتئین هایی را دارد که وظیفه آنها تقویت ریشه مو و نگه داشتن مو در پوست سر است. با این حال، شواهد علمی کمی برای اثبات این ادعا در مورد Biotin وجود دارد و تحقیقات بیشتری لازم است. این ماده در محصولات مراقبت از مو مانند درمان ریزش مو، مواد صاف کننده، شامپو و نرم کننده ها وجود دارد. دریک پژوهش این ماده با مینوکسیدیل مقایسه شده و نتیجه تاثیر آن روی افزایش ساخت  فولیکولهای جدید مثبت بوده است .فاکتور ایکسآلانتوئین (Allantoin)

ماده ای طبیعی است که خواص مثبت و زیادی روی سلامت مو دارد. آلانتوئین درعین حال که خاصیت براقیت کمی به مو می بخشد، باعث بهبود خاصیت ارتجاعی و نرمی موها نیز می شود و به همین دلیل اغلب به نرم کننده ها و اسپری های مو اضافه میگردد. آلانتوئین به عنوان کراتئولیتیک (تجزیه کننده کراتین)، به مرطوب شدن موها و پوست سر کمک می کند و کراتین مو را نرم می کند که باعث می شود پوست سر و موها نرم و مرطوب نگه داشته شوند.

آلانتوئین در گیاهان مختلفی مانند کامفری، شاه بلوط اسبی و چغندرقند یافت می شود. محبوب ترین منبع آلانتوین گیاه کامفری است که در اصل از اروپا می آید. این ماده آب دوست بوده به راحتی می تواند به محصولات مراقبت از مو اضافه شود و برای مو و پوست سر استفاده گردد.

مزایای آلانتوین

آلانتوئین به عنوان یک ماده طبیعی بسیار بی ضرر است. بنابراین می تواند درانواع پوست ها استفاده شود. مناسب برای افرادی که دارای پوست حساس هستند. تصور می شود که پوست را مرطوب و آرام می کند زیرا سلول های مرده پوست را از بین برده و پوست صاف غنی شده ای را زیر آن باقی می گذارد.

آلانتوئین برای مو

یکی از اصلی ترین فواید آلانتوئین برای مو این است که خاصیت کراتئولیتیک آن می تواند با تهویه و تغذیه پوست سر، التهابات  پوست سر و خشکی و خارش پوست را درمان یا از بوجود آمدن آن جلوگیری کند. این خاصیت باعث کاهش قرمزی کف سر نیز شده و پوست سر را با طراوت می کند. آلانتوئین همچنین ضمن بهبود بخشیدن به درخشش، به بهبود نرمی و کشش مو کمک می کند. Allantoin همه جانبه نجات دهنده مو است.فاکتور ایکسکورکومین

کورکومین (گیاهی از خانواده زرد چوبه) یک ماده شیمیایی به رنگ  زرد روشن است که توسط گیاهان رده Curcuma longa تولید می شود. کورکومین عضو خانواده زنجبیل، Zingiberaceae است و به عنوان یک مکمل گیاهی، مواد آرایشی، طعم دهنده مواد غذایی و رنگ آمیزی مواد غذایی به مصرف می رسد.

این ترکیبات توانایی جذب ویتامین D و تحریک رشد مو را دارند. خواص ضد التهابی زردچوبه همچنین به پاکسازی پوست سر و کاهش شوره سر کمک می کند. در حقیقت، فرمولاسیون مبتنی بر زردچوبه برای آرام کردن پوست سر و حفظ الگوی طبیعی موها بصورت کاملا ساده و ارزان در دسترس است.

نارنجین

یا پرتقال تو سرخ از رده مرکبات بوده خواص زیادی دارد به خصوص بعلت خاصیت آنتی اکسیدانش در شامپوها و مواد آرایشی بهداشتی جهت کم کردن آسیب عوامل محیطی که روی مو اثر ناخوشایندی دارند استفاده می شود.

برای مطالعه مطلب کامل بر روی ریزش مو کلیک کنید.

۱۰ راهکار جهت کاهش اثر تیروئید بر ریزش مو

ریزش مو یکی از مشکلاتی است که بسیاری از افراد از آن رنج می برند؛ اما گاهی این ریزش مو به حدی شدید است که به درمان و پیگیری نیاز دارد. یکی از مشکلاتی که باعث ریزش مو در افراد مختلف می شود؛ اختلال عملکرد غده تیروئید است. کم کاری یا پرکاری تیروئید اگر شدید باشد یا دیر تشخیص داده شود؛ معمولا منجر به ریزش مو خواهد شد.

این نوع از ریزش مو به صورت منتشر است و کل پوست سر را در بر می گیرد و محدود به یک منطقه نیست. در نتیجه کل موی سر کم پشت می شود. ریزش مو معمولا با شروع درمان اختلال تیروئید رفع می شود؛ اما برای بازگشتن مو به حالت عادی چندین ماه زمان لازم است.

ریزش مو به دلیل مشکل غده تیروئید معمولا چند ماه پس از شروع بیماری تیروئید آشکار می شود که این مسئله به دلیل چرخه طولانی رشد مو است. اگر شما نیز جز افرادی هستید که درگیر این مشکل شده اید؛ ما را تا پایان این مقاله همراهی کنید که با روش های غلبه بر این مشکل به خوبی آشنا شوید.۱۰ راهکار جهت کاهش اثر تیروئید بر ریزش مو

تشخیص درست؛ اولین گام برای کاهش اثر تیروئید بر ریزش مو

فولیکول های مو همچون بخش های بسیاری از بدن ما جهت عملکرد صحیح به هورمون های تیروئید نیاز دارند. در بررسی تیروئید بسیار مهم است که پزشک شما درخواست آزمایش کامل تیروئید را بدهد. زیرا حتی با وجود نرمال بودن TSH وT4 ممکن است ریزش مو مرتبط با تیروئید را تجربه کنید.

تحقیقی که در سال ۲۰۰۸ در مجله ( Journal of Clinical Endocrinology and Metabolism) به چاپ رسید؛ نشان می دهد که فولیکول های مو هدف مستقیم هورمون های تیروئید هستند. این تحقیق  همچنین نشان داد که هورمون های تیروئید T4 و T3 پارامترهای بیولوژیکی موها را از چرخه رشد تا رنگدانه دچار تغییر می کنند. البته این نکته بسیار مهمی است که نشان می دهد که چرا داروی طلایی درمان کم کاری تیروئید یعنی لووتیروکسین بر همه افراد جوابگو نیست.

لووتیروکسین در حقیقت تنها حاوی هورمون T4 است که بدن ما آن را به هورمون فعالT3 تبدیل می کند. اما برای بعضی از افراد تبدیل T4 به T3 به درستی انجام نمی شود. جهت کاهش اثر تیروئید بر ریزش مو نیاز است که درمان ترکیبی T4 و T3 بر آن ها انجام شود.

در بسیاری از بیماران با قرارگیری هورمون تیروئید در محدوده نرمال ریزش مو قطع نمی شود. محدوده نرمال محدوده گسترده ای است که پزشک مجرب تشخیص می دهد کدام قسمت از این محدوده برای شما وضعیت مناسبی را فراهم می آورد.

دریافت نوع و دوز مناسب دارو

هنگامی که بررسی های لازم در رابطه با هورمون ها انجام شد؛ باید به طور مداوم با پزشک خود در تماس باشید که مطمئن شوید که در نوع و دوز مناسب داروی مناسب خود را دریافت می کنید. به طوری که همیشه وضعیت هورمون های شما در حد ایده آل باشد.

۱۰ راهکار جهت کاهش اثر تیروئید بر ریزش مو

عارضه جانبی دارو

بعضی از داروهای درمان اختلال تیروئید در موارد نادر باعث ریزش مو می شوند. البته تشخیص اینکه که آیا ریزش مو به دلیل اثرات زیاد قبل از شروع درمان است یا داروهای ضد تیروئید عامل این ریزش مو هستند؛ بسیار مشکل خواهد بود. بنابراین اگر با وجود مصرف داروهای خود و تنظیم سطح هورمون های تیروئید همچنان دچار ریزش مو هستید؛ حتما در رابطه با این موضوع با پزشک خود مشورت کنید.

رژیم غذایی مناسب

جهت کاهش اثر تیروئید بر ریزش مو باید رژیم غذایی مناسبی داشته باشید. باید مواد غذایی نامناسب برای تیروئید را از رژیم غذایی خود حذف یا بسیار محدود کنید.

همچنین روی خوردن غذاهای سالم، کامل و غنی از مواد مغذی مورد نیاز برای سلامت تیروئید از جمله ید، سلنیوم، روی، آهن، ویتامین  D، ویتامین های گروه B و ویتامین A تمرکز کنید. اگر این مواد مغذی در بدن شما کم باشد، تیروئید به اندازه کافی هورمون های خود را تولید نمی کند که باعث علائم کم کاری تیروئید مانند ریزش موی تیروئیدی می شود.

رژیم غذایی با مقادیر کافی گوشت های ارگانیک، سبزیجات برگ، سبزیجات نشاسته ای، میوه های ارگانیک و چربی های سالم برای کاهش اثر تیروئید بر ریزش مو بسیار مفید است. حذف مواد غذایی گواتروژن همچون سویا و خانواده کلم و محدود کردن مواد غذایی حاوی گلوتن و لبنیات نیز -که برای بسیاری از بیماران ایجاد ناراحتی می کند- توصیه می شود.

برای مطالعه مطلب کامل بر روی ریزش مو کلیک کنید.

درماتیت سبورئیک و ریزش مو

گاهی اوقات ممکن است حس کرده باشید که موهای شما ریزش پیدا کرده است و دچار خارش پوست سر شده اید. آیا ریزش مو دلیل خارش است یا بالعکس؟ آیا دلایل مختلف ریزش مو را می دانید؟ چه بیماری هایی منجر به ریزش مو می شوند؟ آیا تا به امروز در مورد بیماری درماتیت سبورئیک شنیده اید؟

در این مقاله به رابطه بین این بیماری پوستی و ریزش موی ناشی از آن، علل به ایجاد بیماری، علائم وروش های درمان آن می پردازیم.

درماتیت سبورئیک چیست؟

نوعی بیماری پوستی است که عمدتا پوست سر را تحت تاثیر قرار می دهد. باعث پوسته پوسته شدن، تغییر رنگ پوست سر به قرمزی و ایجاد شوره سخت سر می شود. این بیماری ممکن است، قسمت های چرب بدن مانند صورت، اطراف بینی، ابروها، پلک ها، گوش ها و بین سینه ها و زیر سینه ها را تحت تاثیر قرار دهد.

بیماری درماتیت سبورئیک در نوزادان کلاه گهواره نام دارد که موجب پوسته پوسته شدن پوست سر می شود. ممکن است بدون درمان از بین برود یا برای رفع علائم آن به درمان های زیادی نیاز داشته باشید و حتی پس از درمان امکان بازگشت این بیماری وجود دارد.

شستشوی روزانه با استفاده از یک صابون یا شامپوی ملایم به رفع چربی های اضافه و پوست های مرده کمک می کند و تا حدودی باعث پیشگیری از ابتلا می شود.درماتیت سبورئیک و ریزش مو

نام های دیگر درماتیت سبورئیک

  • شوره سر
  • اگزما سبورئیک
  • پسوریازیس سبورئیک
  • درماتیت سبوره
  • اگزمای سبوره

علائم بیماری درماتیت سبوره

علائم درماتیت سبورئیک شامل موارد زیر است:

  • پوسته پوسته هایی که روی پوست سر (شوره سر) و داخل مو، ابرو، ریش یا سبیل قرار دارند.
  • قسمت هایی از پوست سر، اطراف بینی، ابروها، پلک ها، گوش ها، قفسه سینه، زیر سینه ها، کشاله ران و زیر بغل ها که پوست آن ها چرب شده و با پوسته پوسته های سفید یا زرد پوشیده شده است.
  • قرمزی پوست
  • خارش

در فصل های سرد و خشک سال علائم آن شدیدتر می شود، همچنین استرس ممکن است عود آن را به همراه داشته باشد.

درماتیت سبورئیک و ریزش مو

چه زمانی برای درمان بیماری به پزشک مراجعه کنیم؟

  • آنقدر ناراحت هستید که خواب راحت ندارید.
  • وضعیت ظاهرتان شما را مضطرب و خجالت زده می کند.
  • شک دارید که پوست شما آلوده شده است.
  • تمام مراحل مراقبت را طی کرده اید و نتیجه ای نگرفته اید.

علل ایجاد بیماری

هنوز علت دقیق درماتیت سبورئیک مشخص نیست؛ اما ممکن است که یکی از موارد زیر از دلایل ابتلا باشد:

  • قارچی به نام مالاسزیا (malassezia) که در چربی ترشح شده روی پوست قرار دارد.
  • پاسخ ناصحیح سیستم ایمنی
  • استرس
  • ژنتیک
  • هوای سرد و خشک

این بیماری بیشتر در نوزادان و افراد ۳۰ تا ۶۰ ساله رخ می دهد و همچنین در بین مردان شایع تر از زنان است.

برخی از عوامل خطر ابتلا به این بیماری در بزرگسالان را افزایش می دهند:

  • شرایط روانی و عصبی مانند بیماری پارکینسون و افسردگی
  • پس از شرایط استرس زا پزشکی مثل حمله قلبی
  • سیستم ایمنی ضعیف مانند کسانی که به ایدز مبتلا هستند، پانکراتیت الکلی و برخی سرطان ها
  • برخی داروها
  • پوست چرب
  • اختلالات اشتها
  • صرع
  • آفتاب و حرارت بیش از حددرماتیت سبورئیک و ریزش مو

    آیا درماتیت سبورئیک باعث ریزش مو می شود؟

    اگرچه درماتیت سبوره عامل اصلی ریزش مو به حساب نمی آید؛ اما انجمن ریزش مو آمریکا خاطر نشان می کند که در برخی موارد ممکن است منجر به ریزش مو شود. درماتیت سبوره در موارد خفیف باعث ایجاد شوره سر می شود. در موارد شدیدتر باعث ایجاد خارش و قرمزی و التهاب خواهد شد. خارش پوست و خراشیدگی بیش از حد ممکن است به فولیکول های مو آسیب برساند؛ همچنین قارچ مالاسزیا (malassezia) که به طور طبیعی در پوست اکثر مردم یافت می شود؛ هنگامی که خارج از کنترل باشد؛ ممکن است التهاب را به همراه بیاورد که رشد مو را در آن نقطه سخت می کند و اگر برای مدت طولانی درمان نشود؛ ممکن است ریزش مو در آن قسمت دائمی باشد.

    درماتیت سبورئیک چگونه درمان می شود؟

    روش های زیادی برای درمان وجود دارد. ممکن است که مجبور باشید، برای یافتن بهترین درمان چندین روش را امتحان کنید. تحقیقات نشان داده اند که در برخی موارد ترکیبی از درمان ها به بهترین شکل کار می کنند.

    این بیماری در نوزادان بدون درمان از بین می رود؛ اما در بزرگسالان ممکن است تبدیل به یک بیماری مزمن شود و در برخی شرایط عود کند؛ با این وجود درمان های خاصی وجود دارد که به کاهش علائم هنگام عود بیماری کمک می کند.

    برای مطالعه مطلب کامل بر روی ریزش مو کلیک کنید.

جوجوبا جادوی مو

با نام گیاه شناسی Simmondsia Chinensis ، و همچنین به عنوان مهره بز، دانه آهو، دانه خوک، فندق وحشی، دانه کوئین، دانه قهوه ای و بوته جعبه خاکستری نیز شناخته می شود. این گیاه بومی جنوب غربی ایالات متحده است.

جوجوبا برای تولید روغن جوجوبا (نوعی استر موم مایع که از دانه آن استخراج می شود) به صورت تجاری کاشت می شود.جوجوبا جادوی مو

جوجوبا ، به طور معمول به طول ۱-۲ متر با تاج گسترده و متراکم رشد می کند. برگها  بیضی شکل ۲الی۴ سانتی متر طول و ۱٫۵ الی ۳ سانتی متر عرض دارد و ضخیم، مومی و خاکستری به رنگ طوسی مایل به سبز است. گلها کوچک و سبز مایل به زرد هستند . این گیاه معمولاً از فروردین تا خرداد شکوفا می شود.

میوه یک کپسول سه زاویه‌ای ببیضی به شکل بلوط به طول ۱-۲ سانتی متر است که تا حدودی در پایه ای محصور شده است. دانه بالغ بیضی شکل سخت و قهوه ای تیره است و حاوی تقریباً ۵۴٪ روغن (موم مایع) است. یک بوته جوجوبا میتواند به اندازه متوسط ۱ کیلوگرم میوه تولید کند.

جوجوبا جادوی مو

شاخ و برگ جوجوبا برای بسیاری از حیوانات از جمله گوزن، گوسفندها و احشام، غذای سالانه را تأمین می کند. دانه های آن توسط سنجاب ها، خرگوش ها و جوندگان دیگر و پرندگان بزرگتر خورده می شوند.

با این حال ، فقط موش جیب بیلی می تواند موم موجود در دانه جوجوبا را هضم کند. در مقادیر زیاد دانه جوجوبا برای بسیاری از پستانداران سمی است. همچنین جوجوبا حاوی سیمونوندین است که گرسنگی را مهار می کند. خوردن روغن جوجوبا چون غیر قابل هضم است به عنوان یک ملین (روان کننده) در انسان عمل می کند.

استفاده های مردم بومی و سرخپوستان امریکا

آمریکایی های بومی از جوجوبا برای درمان سوختگی پوست و برای بهبودی سریعتر از روغن و خمیر جوجوبا استفاده می کردند. مردم اودامام در صحرای سونوران سوزش های ناشی از سوختگی را را با یک نمک تهیه شده از خمیر دانه جوجوبا درمان می کردند. زنان باردار تخم جوجوبا را می خوردند و معتقد بودند که در هنگام زایمان به آنها کمک می کنند. همچنین شکارچیان و جنگجویان برای تحمل گرسنگی جوجوبا  میخوردند.

استفاده های جوجوبا در محصولات آرایشی بهداشتی

جوجوبا برای درمان آکنه، پسوریازیس، آفتاب سوختگی و اگزما مستقیماً روی پوست مالیده می شود. همچنین از آن به صورت موضعی برای رشد مجدد مو در افرادی که طاسی دارند استفاده می شود. از جوجوبا  در ساخت محصولات بهداشتی در شامپو، رژ لب، محصولات پاک کننده و لوسیون های صورت دست و بدن استفاده میشود.

برای مطالعه مطلب کامل بر روی ریزش مو کلیک کنید.